Hotjar – nagraj swojego klienta‏

mapa witryny hotjar

Często mimo chęci do optymalizacji nie do końca wiemy jak się za nią zabrać. Dziś przedstawię Ci narzędzie, które rewolucjonizuje pracę z serwisem internetowym pomagając nie tylko zrozumieć zachowania użytkownika na stronie, ale dosłownie je obejrzeć.

Nagrywamy użytkownika z Hotjar

Hotjar to narzędzie oferujące jedną podstawową funkcjonalność – pozwala nagrać całą obecność użytkownika na stronie internetowej, tworząc film do późniejszego odtworzenia. Wspomniany materiał zawiera całą sesję użytkownika, od wejścia na stronie, poprzez wszystkie akcje myszą (kliknięcia, przewijania) i kończy się w momencie opuszczenia strony internetowej przez klienta.

Otrzymany materiał można później analizować na wiele sposobów. Podstawowym podziałem jest oczywiście wielkość urządzenia (komputery lub smartfony / tablety). Analizować można również wejścia pojawiające się na konkretnych podstronach serwisu, lub takie, które kończą się na wybranym wzorcu adresu.

Co zobaczę dzięki Hotjar?

Wykorzystując Hotjar będziesz mógł wreszcie zobaczyć, jak widzą Twoją stronę internetową potencjalni klienci. Przygotowując witrynę zwykle ograniczamy się do kilku urządzeń referencyjnych (tych, które mamy pod ręką) i na nich opieramy swoją pracę. Przetestowanie wszystkich kombinacji nie jest możliwe. Dobrze przygotowana strona internetowa będzie wyglądała prawidłowo na każdym urządzeniu, ale nie zawsze będzie w pełni funkcjonalna. Sposób przeglądania strony internetowej przez tysiące użytkowników jest dla nas zagadką, chyba że te wizyty nagramy.

Kolejnym powodem, dla którego warto wykorzystać oprogramowanie rejestrujące są nasze przyzwyczajenia i nawyki. Projektując witrynę internetową kierujemy się nimi bardzo często i nie wyobrażamy sobie naszej strony bez jakiegoś schematu, który zauważyliśmy na stronie konkurencji. Niektóre rozwiązania wydają się nam oczywiste, ale klienci nie zawsze podzielą ten pogląd. Odtwarzając sesje użytkowników zyskujemy więc nowy materiał do przemyśleń.

Przykład z życia wzięty

Klienci odwiedzają sklep internetowy w wersji komputerowej i bez problemu przechodzą na podstronę produktu. W wersji na telefony komórkowe wykorzystano menu w formie hamburgera (trzy poziome kreski) pod którym ukryta jest pozycja zawierająca katalog produktów.

Obserwacja filmów zarejestrowanych przez Hotjar pozwoliła zauważyć, że klienci nie wykorzystują przycisku menu, przez co nie mogą w wersji mobilnej przejść do katalogu produktów.

Opisany powyżej przykład, to tylko jeden z wyników prac jakie udało się osiągnąć wykorzystując narzędzia do rejestracji zachowań użytkowników. Jeśli potrzebujesz wsparcia w konfiguracji i optymalizacji pracy z narzędziami do nagrywania zachowań użytkowników, lub potrzebujesz wsparcia przy analizie wyników napisz do nas.