Google Analytics – co musisz wiedzieć o analityce Google‏

Zrzut ekranu Google Analytics

Google Analytics to potężne narzędzie, z którego rzadko korzystamy w 100%. W tym wpisie przedstawię Wam dwa ciekawe zastosowania Google Analyticsa, które mogą się Wam przydać w codziennej pracy.

Lokalny biznes i lokalizacja

Prowadząc lokalny biznes silnie związany z zasięgiem działania naszej firmy (np. pizzerię która dowozi świeża pizzę w obrębie 3 km od centrum Poznania) wyznacznikiem sukcesu naszych działań marketingowych nie będą wejścia z Warszawy czy Krakowa. Oczywiście, takie wejścia będą się zawsze pojawiały i nie będziemy chcieli z nich rezygnować, jednak najważniejsze będą osoby znajdujące się na naszym rynku lokalnym.

Jeśli chcemy sprawdzić skąd pojawiają się nasi klienci, w Google Analytics wybieramy kolejno:

Raportowanie ->
Odbiorcy ->
Dane geograficzne ->
Lokalizacja ->
Wymiar podstawowy: Kraj ->
Z listy wybieramy Polska (w naszym przypadku) ->
Wymiar podstawowy: Miejscowość

W rezultacie widzimy wszystkie wejścia na stronę przypisane do miejscowości. Wyszukujemy tą która nas interesuje (np. korzystając z mechanizmu wyszukiwarki w Analytics) i widzimy jej statystyki.

Warto zauważyć, że w 99% przypadków najwięcej wejść zanotujecie z Warszawy. Dlaczego?

Tylko po części prawidłowa będzie odpowiedź, że przyczyną jest liczba mieszkańców naszej stolicy. Główną przyczyną tego zjawiska są telefony komórkowe. Na przykład wejścia z sieci T-Mobile notowane są zawsze dla Warszawy bez względu na miejsce w którym z internetem się łączyliście. Ot taki technologiczny psikus.

W jaki sposób klienci kupują

Korzystając z wielu kanałów promocji niezbędna jest wiedza na temat zachowań klientów. Jeśli śledzimy konwersję (do czego bardzo zachęcam) możemy w szybki i przyjemny sposób poznać zwyczaje naszych klientów.

Tylko jedna grupa osób dokona zakupu pod wpływem impulsu. Inni będą długo się zastanawiać, porównywać oferty, oczekiwać na maile i klikać w reklamy. Właśnie ta grupa będzie nas teraz bardziej interesowała.

Wejdźmy zatem w odpowiednią funkcję Google Analytics:

Raportowanie ->
Konwersje ->
Ścieżki wielokanałowe ->
Najważniejsze ścieżki konwersji

Na ekranie zobaczymy teraz, jak na naszej stronie zachowywali się nasi klienci i ile razy konkretna ścieżka została powtórzona. W pierwszej kolejności zobaczycie naprawdę podstawowe ścieżki składające się z jednego lub 2 kanałów. Im niżej spojrzycie na listę, tym ciekawsze zdobycze można upolować, np:

Wejścia bezpośrednie -> Bezpłatne wyniki wyszukiwania -> Wejścia bezpośrednie -> Reklama displayowa -> Bezpłatne wyniki wyszukiwania -> Odesłania -> Reklama displayowa -> Płatne wyniki wyszukiwania -> Reklama displayowa -> Wejście bezpośrednie

Jak widać inwencja klientów jest nieograniczona. Istnieje wiec pewna grupa osób, które narażają nas na koszty reklamy wielokrotnie. Sprawdź jak wielu masz takich klientów i zastanów się nad odpowiednią strategią w Google AdWords.